Vijf Hoekse concepten!

Vijf Hoekse concepten!

Binnen het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam zijn er in augustus 2021 vijf groepjes studenten gestart met het volgende vraagstuk: ‘’ Hoe kan de ontwikkeling van een vierseizoenenbadplaats aansluiten bij de identiteit en leefbaarheid van Hoek van Holland?’’ 

Een halfjaar lang werkten de studenten samen met onder andere stakeholders aan het vraagstuk en is elk groepje tot een mooi concept gekomen. De concepten worden hieronder toegelicht. 

History Hunting

Het afgelopen halfjaar zijn Denise, Marscha, Jill en Tessa tot een eindconcept gekomen, namelijk: History Hunting.

History Hunting is een app waarbij er op de kaart van Hoek van Holland verschillende tags staan. Je kunt naar deze tags gaan zoeken en daar vind je een QR-code die je kunt scannen. Je krijgt dan op je telefoon de informatie te zien wat er op die plek is gebeurd in Hoek van Holland. De verhalen verschillen van thema’s; van voor de eerste wereldoorlog naar de tweede wereldoorlog en alles er tussenin en erna. Op deze manier worden er mooie en verhalen verteld op een moderne, interactieve en speelse manier, zodat deze nooit vergeten gaan.

Van alle mooie concepten hebben zij een startbudget gewonnen en mogen ze dit idee nu verder uitwerken met hulp van ondernemers en stakeholders van Hoek van Holland en Hogeschool Inholland / Inholland University of Applied Sciences/Inholland Rotterdam.

De Hartenjager

Tamara, Rosaline, Kaily en Nissrine zijn samen tot een ideaal concept gekomen, namelijk: De hartenjager

Het is een stempelkaart die dient als middel om toeristen te motiveren om op meerdere momenten Hoek van Holland te bezoeken en daarbij attracties te bezoeken die in eerste instantie wellicht minder interessant zijn voor de toerist. Op deze stempelkaart zijn er in totaal negen vakjes, per vakje kan er een stempel verdiend worden. De thema’s zijn: Musea, Badplaats en Natuur & omgeving. Elke activiteit heeft een unieke stempel die de toerist krijgt zodra ze een bepaalde attractie bezoeken. Per bezochte attractie behoort er een stempel gezet te worden. Op de achterkant van de stempelkaart zijn de partijen overzichtelijk weergegeven en op kaart is te zien waar de attractie te vinden is. Het is de bedoeling dat de toerist verschillende attracties in Hoek van Holland bezoekt om zo de stempelkaart te vullen.

Bij een volle stempelkaart kan de toerist deze inwisselen bij de VVV en krijgt in ruil hiervoor een leuke prijs. De eis hieraan is dat de spaarkaart binnen een jaar vol moet zijn om de prijs te ontvangen, zo wordt de toerist gemotiveerd om meerdere keren per jaar Hoek van Holland te bezoeken. Deze prijs wordt onderling afgesproken door de participerende partijen in Hoek van Holland en kan periodisch veranderen. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: een gratis hoofdgerecht in een van de participerende restaurants in Hoek van Holland, of 50% korting op een overnachting in een hotel in Hoek van Holland, etc. De toerist kan de stempelkaart gratis krijgen via de VVV van Hoek van Holland.

Dark Tourism Tour

Lisa, Mandy, Michiel, Isabel en Lorenzo hebben samen een historische tour door Hoek van Holland ontwikkeld waar er een focus ligt op zowel lichte als donkere verhalen uit de geschiedenis van Hoek van Holland. Er bestaan verschillende routes die gelopen of met de fiets kunnen worden gevolgd. De één is langer of spannender dan de ander. Het doel is dat de mensen de app of website gebruiken om een tour te lopen door Hoek van Holland. Gebruikers van de app of website kunnen ook fietsend de tour doen.

Walk in Nature

Faith en Luna hebben een arrangement ontwikkeld voor ondernemers in Hoek van Holland. Zij hebben gekeken naar wat de doelgroep wil en wat Hoek van Holland te bieden heeft. Het arrangement betreft welkomstdrankjes, gebakjes, routes langs de highlights en een gepersonaliseerde lunch. Door dit arrangement onder de aandacht te brengen bij ondernemers en grotere platformen hopen zij dat mensen tijdens alle seizoenen komen ‘uitwaaien’.

Markt op het brinkplein

Celeste, Christie, Chevellé, Ines en Jade hebben een markt van het Hart voor en door de inwoners ontwikkeld. In samenwerking met SAAM is deze maandelijkse markt te vinden op het Brinkplein in Hoek van Holland. Dit is het centrale punt waar iedereen samenkomt. Dit maandelijkse evenement is voorzien van entertainment voor jong en oud. Het grote springkussen is ideaal voord de jongere generatie, terwijl anderen kunnen genieten van de lokale band en de foodtrucks.Ook is er veel te koop op de markt. Denk hierbij aan lokale producten zoals jam, kaas en andere verse items. Ook kunst en kleine ondernemingen zijn er te vinden op de markt. Tot slot is er ook nog een kofferbakverkoop. Deze is te vinden op de parkeerplaats van de Albert Heijn. Struinen tussen de auto’s op zoek naar een leuk tweedehands item. Zowel kleding als antiek: Alles is er te vinden!

Afsluiting

Tijdens Studiodag 4 hebben alle groepen voor de laatste keer hun concept mogen presenteren bij alle stakeholders. Zo ook de groepen die de afgelopen tijd bezig zijn geweest met het vraagstuk ‘Hart van Zuid’. Door de coronamaatregelen is dit iets anders gegaan dan de eerste paart Studiodagen. Deze laatste Studiodag was namelijk online. Elke groep is echter super creatief geweest en heeft mooie en interactieve eindpresentaties gehouden.

20 januari 2022