Innovaties in Vicenza

Innovaties in Vicenza

Status

Lopend

Auteur

Iris Kerst

Van 12 t/m 14 oktober bezochten Programma Manager van het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam, Iris Kerst en Siobhan Burger, social designer de prachtige Italiaanse stad Vicenza! Het bezoek was onderdeel van het uitwisselingsprogramma van het Europese project SmartCulTour. Binnen SmartCultour staat de duurzame ontwikkeling van cultureel toerisme centraal. Deze ontwikkeling vindt plaats in totaal zes Europese living labs en het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam is daar één van.

Uitwisseling

De uitwisseling van kennis en ervaringen vond plaats tussen de living labs in Rotterdam, Split en Vicenza. Benieuwd naar de eerdere bezoeken in Split en Rotterdam? Lees dan de eerdere blogs hier verder. Tijdens elk van de bezoeken werd een ander subthema rakend aan cultureel toerisme centraal gesteld. Zo stonden tijdens het bezoek aan Split de uitdagingen waar de verschillende stakeholders van het Kroatische lab tegen aan liepen centraal. In Rotterdam werd er ingezoomd op spreiding van bezoekers en het betrekken van verschillende stakeholders.

Innovaties van vroeger en nu

Vicenza is een prachtige stad tussen grote publiekstrekkers als Verona en Venetië. De stad heeft karakter en ademt innovaties. Niet alleen innovaties van nu, maar ook van vroeger. Dit blijkt meerdere keren tijdens het uitwisselingsbezoek.

Het bezoek start in de internationale bibliotheek van Vicenza, dat zich in haar geheel richt op gastronomie. Er zijn eeuwenoude boeken te vinden met prachtige tekeningen die voor die tijd zeer vooruitstrevend waren. De regio heeft altijd voortgeborduurd op deze kennis en biedt vandaag de dag de lekkerste gerechten en wijnen aan.

Daarnaast wordt Vicenza gekoppeld aan modern architect Andrea Palladio die in de regio diverse villa’s ontwierp en zeer vooruitstrevend was voor zijn tijd. Zo speelde hij met de concepten symmetrie en licht. Wereldwijd komen er studenten naar Vicenza om zijn bouwwerken te bewonderen.

Tot slot wordt er in Vicenza ingespeeld op het concept ‘bleasure’. Een mix van business en leisure. Bedrijven als Bisazza en Dainese maken niet alleen maar mozaiek objecten en motorkleding maar zorgen voor een visitor experience door musea en labs toe te voegen aan hun bedrijf. Dit zorgt voor een interessante mix voor zakelijke bezoekers.

Al met al heeft Vicenza een interessante mix te bieden aan verschillende soorten bezoekers!Op dit moment wordt er hard gewerkt aan verschillende concepten en ideeën om de bezoekers uit Venetië en Verona ook te verleiden Vicenza te bezoeken.

Waardevolle kennis

De uitwisseling heeft voor veel nieuwe inzichten gezorgd op het gebied van cultureel toerisme, leisure, zakelijk toerisme en hoe innovaties kunnen worden ingezet voor bezoekers! Deze inzichten worden meegenomen in de projecten en samenwerkingen die het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam heeft lopen.